Schematy poznawcze wg Jeffreya E. Younga

Schematy poznawcze wg Jeffreya E. Younga

Jeffrey E. Young, twórca terapii schematów wyróżnił nieadaptacyjne schematy poznawcze czyli „szkodliwe dla jednostki wzorce emocjonalne i poznawcze wywodzące się z wczesnego dzieciństwa i powtarzane przez całe życie”. Schematy zostają aktywowane w momencie, gdy bieżąca sytuacja przypomina definiujące doświadczenie z dzieciństwa. Największą wadą ich obecności w naszej psychice jest ich zniekształcający wpływ na postrzeganie przez nas świata. Można zatem powiedzieć, że schematy są jak okulary, które nakładają filtr na to, w jaki sposób patrzymy na siebie, świat i innych ludzi wokół nas.

Przyczyny powstawania nieadaptacyjnych schematów

Do rozwoju nieadaptacyjnych schematów mogą przyczynić się cztery rodzaje negatywnych doświadczeń:

  • Niezaspokojone potrzeby emocjonalne, takie jak czułość ze strony rodziców, poczucie bezpieczeństwa, tożsamości, czy też wolność wyrażania swoich uczuć.
  • Traumatyzacja lub wiktymizacja – doświadczenia znęcania się bądź traumy
  • Nadopiekuńczość lub brak ograniczeń ze strony rodziców
  • Selektywna identyfikacja i internalizacja, czyli sposób przyswajania postaw lub zachowań naszych rodziców. Część z nich może rozwinąć się w schematy, a inne w tryby, zwane również metodami radzenia sobie.

Najsilniejsze, a zatem najgłębiej zakorzenione w nas schematy, powodują bardzo intensywne emocje i cierpienie psychiczne. Bardzo łatwo je uruchomić, ponieważ są wyuczonymi przez nas, często poza naszą świadomą kontrolą, wzorcami myślenia i zachowania.

Obszary schematów

W modelu, którym posługuje się terapia schematów, istnieje pięć głównych obszarów schematów, którym towarzyszą zdefiniowane wczesne nieadaptacyjne schematy. Obszary te to:

blank

Rozłączenie i odrzucenie

Osoby przejawiające schematy z tego obszaru pochodzą zwykle z rodzin, gdzie panuje chłód emocjonalny i dystans między rodzicami a dzieckiem, czy też wybuchowość a nawet przemoc ze strony rodziców. Czują się osamotnione, odrzucone w otoczeniu swojej najbliższej rodziny. Przez to wykształca się w nich przekonanie, że nie mogą liczyć na zaspokojenie potrzeb bezpieczeństwa, troski, empatii czy szacunku ze strony innych.

Do obszaru Rozłączenie i odrzucenie należy pięć schematów:

  • opuszczenie/niestabilność więzi – osoba postrzega swoich bliskich jako kogoś niestabilnego, na kim nie można polegać, zwłaszcza w obszarze wsparcia emocjonalnego, bliskości, czy też praktycznej pomocy. Uważa, że wszystkie bliskie związki w końcu się rozpadną.
  • nieufność/skrzywdzenie – osoba jest przekonana, że inni chcą ją wykorzystać i zakłada, że zostanie skrzywdzona, oszukana, zmanipulowana lub upokorzona. Konsekwencją tego jest duża podejrzliwość w relacjach z innymi.
  • deprywacja emocjonalna – osoba wierzy, że inni ludzie wystarczająco lub wcale nie zaspokoją jej potrzeb, zarówno fizycznych, jak i potrzeby bezpieczeństwa, troski, empatii czy przewodnictwa
  • wadliwość/wstyd – osoba jest przekonana o tym, że jest pełna wad, ułomna, gorsza od innych. Nie chce dopuścić innych do bliższego kontaktu z lęku przed tym, że gdy ją bliżej poznają, odkryją jej wady. Nadmiernie przejmuje się oceną innych i jest przepełniona ciągłym poczuciem wstydu z powodu wyobrażonych własnych wad.
  • izolacja społeczna/wyobcowanie – osoba ma wrażenie, że jest odmienna od innych osób, czuje się odizolowana od reszty świata.

Osłabiona autonomia i brak dokonań

Osoby przejawiające schematy z tego obszaru pochodzą zwykle z rodzin, gdzie rodzice wykazywali się nadmierną opiekuńczością, ciągle ostrzegali przed czyhającymi niebezpieczeństwami, stawiali dzieciom zbyt wysokie wymagania lub zaniedbywali swoje dzieci, przez co te musiały wykształcić w sobie zachowania pomagające zmierzyć się z rzeczywistością.

Do obszaru Osłabiona autonomia i brak dokonań należą cztery schematy:

  • Zależność/niekompetencja – osoba czuje się bezradna i zależna od innych, brak jej pewności siebie pozwalającej dokonywać własnych wyborów czy próbować czegoś nowego
  • Podatność na zranienie/zachorowanie – osoba czuje lęk przed, według niej, nadchodzącą katastrofą dotyczącą jej lub jej bliskich, odczuwa bezradność i podejmuje nadzwyczajne środki ostrożności w celu uniknięcia tej katastrofy
  • Uwikłanie emocjonalne – osoba nadmiernie angażuje się w relacje, utrudnia jej to rozwinięcie własnej tożsamości, często ma poczucie, że w relacji jedna osoba nie poradzi sobie bez drugiej
  • Porażka – osoba dewaluuje swoje osiągnięcia i uważa, że inni osiągają większy sukces oraz nie podejmuje prób, ponieważ jest przekonana o swojej porażce

Uszkodzone granice

Osoby przejawiające schematy z tego obszaru pochodzą zwykle z rodzin, które cechują się brakiem wymagań, nadzoru oraz wyciągania konsekwencji z działań, a także pobłażliwością lub poczuciem wyższości nad innymi ludźmi.

Do obszaru Uszkodzone granice należą dwa schematy:

  • Roszczeniowość/wielkościowość – osoba nie przejawia empatii, uważa się za lepszą od innych i uważa, że przysługują jej specjalne prawa, uważa, że nie podlega zasadom obowiązującym w społeczeństwie, a co za tym idzie, że wszystko ujdzie jej na sucho; ważna dla takiej osoby jest również kontrola nad sytuacją oraz nad ludźmi
  • Niedostateczna samokontrola/samodyscyplina – osoba ma trudności z samokontrolą, tolerowaniem frustracji oraz z tłumieniem ekspresji emocji, uczuć i impulsów, chce unikać uczucia dyskomfortu

Nakierowanie na innych

Osoby charakteryzujące się schematami z tego obszaru przedkładają potrzeby innych nad swoje własne. W dzieciństwie aprobata ze strony ich rodziców mogła być zależna od ich osiągnięć, np. edukacyjnych. W dorosłym życiu, chcąc otrzymać miłość ze strony innych, mają nadmierne poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, czują, że wszystko jest „na ich barkach”.

Do obszaru Nakierowanie na innych należą trzy schematy:

  • Podporządkowanie się – aby uniknąć odrzucenia, osoba poświęca się dla innych i podporządkowuje ich woli. Tłumione przez nią emocje takie jak złość mogą z czasem przekształcić się w objawy psychosomatyczne, albo zachowania bierno-agresywne
  • Samopoświęcenie – osoba poświęca się dla innych dlatego, że ma przekonanie, że są oni słabsi od niej samej i jej pomoc jest konieczna. Z czasem frustracja spowodowana ciągłą troską o innych może przerodzić się w żal wobec nich
  • Poszukiwanie Akceptacji / Uznania – osoba poszukuje aprobaty czy też podziwu ze strony innych kosztem zaspokojenia własnych potrzeb. Może to rodzić nadmierną potrzebę wysokiej pozycji, urody, poklasku

Nadmierna czujność i zahamowanie

Charakterystyczne dla osób z tego obszaru jest tłumienie spontanicznych uczuć i potrzeb, aby postępować zgodnie z regułami i wartościami. Źródeł tego typu zachowań możemy doszukiwać się w wychowaniu w rodzinie, w której duży nacisk kładziony był na osiągnięcia, dążenie do perfekcji i tłumienie emocji. Opiekunowie oczekiwali spełnienia wygórowanych standardów, byli pesymistycznie nastawieni i moralizatorscy oraz przejawiali krytycyzm.

Do obszaru Nadmiernej czujności i zahamowania zaliczyć możemy następujące schematy:

  • Negatywizm/pesymizm – osoba skupia się tylko na negatywnych stronach, ignorując przy tym aspekty pozytywne. Często się zamartwia i jest nadmiernie czujna, narzeka, ale nie ma odwagi podejmować decyzji.
  • Zahamowanie emocjonalne – przejawia się w ścisłej kontroli emocji i impulsów, ponieważ osoba uważa, że poprzez ich wyrażanie mogłaby zranić innych lub wzbudzić w sobie poczucie wstydu bądź opuszczenia. Unika spontanicznej ekspresji emocji, zwłaszcza złości, smutku i radości. Nie angażuje się w konflikty i zdaje się być przesadnie racjonalna.
  • Nadmierne wymagania/nadmierny krytycyzm – osoba sądzi, że musi się nieustannie starać, by uniknąć krytyki, a i tak nigdy nie będzie dostatecznie dobra. Skłania się w stronę perfekcjonizmu i sztywnych zasad, co nierzadko objawia się zaabsorbowaniem czasem i wydajnością. Jednostka nie jest w stanie odprężyć się i czerpać radości z życia. Ma również problem z utrzymaniem dobrych relacji z ludźmi. Schemat ten może odnosić się do własnej osoby lub do innych ludzi.
  • Bezwzględna surowość – wiąże się z przekonaniem osoby, że każdy powinien być surowo karany za swoje błędy. Jednostka okazuje agresję, nietolerancję i niecierpliwość. Trudno jej przebaczać czyjeś błędy. Nie potrafi uwzględniać okoliczności ani uczuć tego, kto błąd popełnił. Ten schemat również może odnosić się do własnej osoby lub do innych ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany